قوس سیاسی قالیباف انتخابات محمدباقر قالیباف

قوس: سیاسی قالیباف انتخابات محمدباقر قالیباف انتخابات شورای شهر اخبار سیاسی و اجتماعی

گت بلاگز بازار خودرو آیا پای رانت خودروسازان داخلی در میان است؟ ، هیچ توجیهی جهت زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست

چند روز پیش دولت تعرفه تازه واردات ماشین را اعلام کرد. این مصوبه زیاد کردن تعرفه همه خودروها را نشان می‌دهد، خودروهای هیبریدی هم از این قاعده مستثنی نشده‌اند و

آیا پای رانت خودروسازان داخلی در میان است؟ ، هیچ توجیهی جهت زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست

هیچ توجیهی جهت زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست/ آیا پای رانت خودروسازان داخلی در میان است؟

عبارات مهم : آلودگی

چند روز پیش دولت تعرفه تازه واردات ماشین را اعلام کرد. این مصوبه زیاد کردن تعرفه همه خودروها را نشان می دهد، خودروهای هیبریدی هم از این قاعده مستثنی نشده اند و تعرفه گمرکی این خودروها از 25 تا 65 درصد زیاد کردن پیدا کرده هست، در صورتی که پیش از این قرار بود خودروهای هیبریدی از امتیاز تعرفه 4 درصدی برخوردار باشند. بعضی احتمال فشار خودروسازان داخلی را در مورد این تصمیم مطرح می کنند.

این روزها که آلودگی هوای کلانشهرها در کنار تمام پرسشها حاشیه ساز، جای خودش را در افکار عمومی و رسانه ها حفظ کرده، هر مسئله ای که به این عنوان مربوط باشد می تواند جنجال ساز شود، نمونه اش طرح ترافیک جدیدی که شهرداری و شورای شهر قصد اجرای آن را دارند و البته عنوان تعرفه خودروهای هیبریدی.

آیا پای رانت خودروسازان داخلی در میان است؟ ، هیچ توجیهی جهت زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست

ماجرا از این قرار است که چند سال گذشته دولت دائماً تعرفه این دسته خودروهای خارجی را پایین و در حد 5 درصد نگه می داشت تا واردات آنها زیاد کردن پیدا کند و به این ترتیب به کم کردن آلودگی هوای شهر کمک شود ولی امسال اعلام شد که تعرفه خودروهای هیبریدی که به خودروهای برقی هم معروف هستند زیاد کردن پیدا کرده و مانند بقیه خودروهای خارجی به 50-60 درصد رسیده هست. این خبر تصویر العمل هایی زیادی از سوی کسانی که دغدغه آلودگی هوا دارند به وجود آورد تا جایی محمد باقر نوبخت سخنگوی قوه مجریه مجبور شد در این مورد توضیح بدهد ولی توضیحی که خودش حاشیه ساز شد.

او اعلام کرد چون خودروهای هیبریدی در سرعت پایین بنزین می سوزانند و در سرعت اوج برق مصرف می کنند، بعد به درد برطرف آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران نمی خورد. این حرف سر و صدای زیای در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … به همراه داشت و کارشناسان اعلام کردند نوبخت عملکرد این خودروها را دقیقاً برعکس تشریح کرده است و به همین علت هم این خودروها کاملاً جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران مناسب هستند.

چند روز پیش دولت تعرفه تازه واردات ماشین را اعلام کرد. این مصوبه زیاد کردن تعرفه همه خودروها را نشان می‌دهد، خودروهای هیبریدی هم از این قاعده مستثنی نشده‌اند و

جبار کوچکی نژاد عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس راجع به تصمیم تازه دولت و زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی به اعتمادآنلاین می گوید: «اینکه دولت تعرفه خودروهای هیبریدی را زیاد کردن داده به نظر من خیلی عجیب است چون ما کم کردن تعرفه را جهت این خودروها تصویب کرده ایم».

او ادامه می دهد: «در مورد خودروهای هیبریدی قرار بود تخفیف های نقدی در عوارض و ارائه طرح ترافیک رایگان در کلان شهرها در نظر گرفته شود. اصلاً قرار نبود جهت خودروهای هیبریدی این مقدار عوارض و تعرفه ایجاد کنند.»

کوچکی نژاد می گوید: «ارائه تسهیلات جهت خودروهای برقی و الکترونیکی فقط در کشور ما انجام نمی شود بلکه در همه دنیا کم کردن عوارض و تعرفه را جهت تشویق به استفاده از این خودروها قرار می دهند.»

آیا پای رانت خودروسازان داخلی در میان است؟ ، هیچ توجیهی جهت زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست

سعید متصدی، معاون سابق شرکت محیط زیست هم در این باره به اعتمادآنلاین می گوید: «مهم ترین شاخصه خودروهای هیبریدی و برقی این است که به حفظ محیط زیست و کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند. همه دنیا هم روی این عنوان تاکید دارند و راجع به تأثیر استفاده از این خودروها بر آلودگی هوا بحثی وجود ندارد و فکر می کنم نیازی به توضیح نیست.»

او ادامه می دهد: «باید توجه داشت که وجود تسهیلات و کم کردن تعرفه این خودروها جهت کمک به محیط زیست است و هیچ ارتباطی به قیمت آنها و لوکس بودن خودروها ندارد. ما هنوز نمی توانیم این خودروها را در کشور بسازیم در نتیجه نمی توان گفت واردات آنها به بازار خودروهای اینچنینی در کشور صدمه می زند و موجب تضعیف تولیدات داخلی می شود. بنابراین می توان گفت که هیچ توجیهی جهت زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست.»

چند روز پیش دولت تعرفه تازه واردات ماشین را اعلام کرد. این مصوبه زیاد کردن تعرفه همه خودروها را نشان می‌دهد، خودروهای هیبریدی هم از این قاعده مستثنی نشده‌اند و

یکی از بهانه های مسئولان جهت زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی قیمت بالای آنها هست، بعضی می گویند کسانی که از خودورهای هیبریدی استفاده می کنند دیگر قیمت عوارض و طرح ترافیک برایشان اهمیتی ندارد ولی بعضی از جمله بهرام پارسایی، دیگر نماینده مجلس گفته است که پای رانت خودروسازان داخلی در میان هست.

با همه اینها کوچکی نژاد از پیگیری برگرداندن این تسهیلات خبر می دهد و می گوید: «هرچند فعلاً هیچ کاری انجام نشده؛ ولی باید جهت اجرای گزینه ها بررسی دوباره انجام شود. همچنین پیگیری مورد نیاز جهت اصلاح مصوبه تعرفه تازه از سوی مجلس انجام می شود.»

آیا پای رانت خودروسازان داخلی در میان است؟ ، هیچ توجیهی جهت زیاد کردن تعرفه خودروهای هیبریدی پذیرفته نیست

اعتمادآنلاین

واژه های کلیدی: آلودگی | هیبریدی | آلودگی هوا | خودروسازان داخلی | بازار خودرو

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs